2011. január 30., vasárnap

A "2011: Űrodüsszeia" c. előadás szinopszisa

Rövid leírás a tervezett előadásról

Az előadást a "felnőtt" korosztálynak szánom s mint ilyen hiánypótló is a báb terén, amit ma Magyarországon főként gyermekbábjáték formájában ismernek.
A bábmozgatási technika ismét, mint előző alkotásaimban is speciális, hiszen a bábok vetített felületek és ebben a játékban minden bábbá válik, ami animálható.
A színpadkép egyenlőre a Sziromtér c. performansz alapterülete, egy 4 szer 4 méteres fehér szirmú virág, emelvénnyel, fehér elasztikus anyagokkal, fehér háttérfüggönnyel, ez kerül átalakításra. A bonyolult installáció felülről és oldalról kerül rögzítésre, a jelmez egy speciális védőruha, amibe csövek illeszkednek, végeiken 'bolygókkal' azaz :fehér gömbökkel, tojásokkal és kockákkal, a kozmikussá táguló Világegyetemet szimbolizálják, illetve a benne bolyongó ember útját és harcait, találkozásait jelenítik meg.

Szövegkönyv

Különleges helyzet állt elő, mert én kényszerülök egy montázst készíteni a szövegekből és a filmekből, melyek álmaim szerint sajátosan egységes, különleges világot hoznak majd létre. Az előadás magvát továbbra is Weöres: Médeia című szövege alkotja, de szeretnék e köré a mag köré egy további mitologikus keretet illeszteni. Ha már mitológiáknál tartunk és ahogyan az előadás címe egyértelműen jelzi, vissza kell nyúlnunk a konkrét homéroszi szövegekhez, de szeretném ezt modern mitológiákkal is ötvözni és használni a 2001 Űrodüsszeia c. film "mitológiáját" is, képben, hangban és szövegrészletekben egyaránt. A megalkotandó szövegkönyv tehát egy montázs lesz, ami mégis egységessé szervesül, saját önálló mitológiát hozva létre, segítve az archaikus szöveg "aktualizálódását", vonatkoztatását a modern élet, a modern város, a modern személyiség problémáira, útvesztőire, lélekkereséseire.

A képmontázs, videóanyagok készítése és használata

Ahogyan teljesen új szövegkönyvet kell létrehoznunk, teljesen új képi világot is. Ebben szeretném használni a már említett 2001: Űrodüsszeia című filmet, annak részleteit, mint nyersanyagot és mint ihlető forrást, de nem riadok vissza egyéb modern sci-fiktől sem, a David Lynch féle Dűne, mint science fiction alapmű használatától sem. Említett filmeket szeretném kiegészíteni az általunk a közeljövőben leforgatni vágyott kisfilmekkel, majd mindezekből a vizuállal, Budai Balázzsal és Kerekes Andrással együtt egy kép-és videómontázst készítünk.
Az összes többi mitológiai szereplő illetve történet vetített képként, filmként jelenik meg - a hátsó vetítési felületeken, a felső installáción vagy a stilizált plazmatévében, - így segítve minket abban, hogy tudjunk az időben és a térben nagyot utazni, fel tudjunk idézni, meg tudjunk nézni és meg tudjunk hallgatni történeteket, melyek az ókori Görögországban, vagy a modernkori Budapesten, esetleg egy távoli Galaxisban, vagy az Arrakis nevű bolygón játszódnak, s melyek ugyanolyan emberi történetek, ugyanolyan aktuálisak.

A hanganyagok montázsa

Kerekes Andrással állítjuk össze a kisfilmeket, vele forgatjuk le a többi, vetítéshez használatos nyersanyagot és vele kezdjük el a hangot is összeállítani. Kerekes András emellett felel a végleges hangmontázsért, illetve az előadás során a teljes megvalósításáért is, élő improvizációban, teljes összhangban kell állnia a vetítéssel és a játékkal. A hangok kiválasztásánál és a zene megszerkesztésénél szintén inspirációul szeretnénk használni az említett filmek saját hangját is, ezeket effektekkel, saját szerkesztéssel tesszük mindezektől különbözővé - ahogyan a filmek vagy a szövegek használatánál is történik.

A játéktér

A játék relatíve kis helyigényű, egy négyszer négy méteres térben zajlik. A játékteret meghatározza az az installációs- és vizuális "előtanulmányom", melyet Sziromvilágként még 2010-ben mutattam be a Gödörben az Átjárók, Tér-Re-Akciók című performanszkiállításon, illetve a Flow konferencián, egy másik kiállítótérben már használtam. Ezt a teret szeretném kibővíteni további mozgatható vagy statikus elemekkel.
A játék, mivel vizuális elemeket tartalmaz, ezért lehetőség szerint sötétítéssel valósítható meg, illetve szabadtéren csak sötétedés után játszható. Egy mobilabb installációszerkezet megépítésére törekszem. Ez a mobilabb installációszerkezet lehetővé teszi, hogy a játék mozgatható, utaztatható legyen, könnyebben és gyorsabban lesz építhető, bontható.
A jétékteret a mobil, függeszthető installáció felülről határolja, a hátsó falat vetítési felületként szolgáló fehér vásznak fedik le, reményeim szerint ez a fal is "dinamikusabb" felület lesz, "buborékablakokkal",kitüremkedésekkel, megvetíthető külön terekkel. Az előtérben szeretnék elhelyezni egy sematizált plazmatévét vagy nagy vetítővásznat ilyen stilizált keretben. Ez a játéktér egyik oldalán foglal helyet. A játéktér középső része pedig egy rituális kör, ahol az élőszínészi játék nagy része zajlik. A hátsó vetítőfüggönyöket, illetve a felső installációt, ami bolygókat formál
szeretném a játék során megmozgatni, billenteni, feszíteni, változtatni is, idomulva a vetítéshez és a játékhoz.

Technikai igények

Technikai igényeink egy laptop és egy projektor, diavetítők és izzók, vetítéshez használt diafóliák és színes vetítőfóliák, fényterelők szükségesek, emellett egy saját keverőpult, mikrofon vagy mikroport. Ezekkel rendelkezünk, amivel nem, azzal a játékot befogadó hely lát el bennünket. Ezen kívül videókamerára van szükségünk a felvételekhez, melyeket az előadás során vetítésként jelenítünk meg, illetve különböző hang-és videóvágó programokra.

Alkotói névsor

A darabban szereplő színészek, közreműködők neve, minősítése:

Díszlet, jelmez, installáció, látványtervezés, szövegkönyv: Árik Zsófia (színész, bábszínész, pantomimes artista)
Játszó: Árik Zsófia
További játszók: a vetítésben jelennek csak meg előre felvett szereplőkként
Hang, hangtechnika, "hangtér", élő hangimprovizáció: Kerekes András, "Kozminauta"
videó/animáció/vizuál: Fazekas Janos, "Fullkolor"

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése